Analizy serwisowe za rok 2016

Poniżej przedstawiamy analizy serwisowe za rok 2016.

Sprzęt komputerowy.

W roku 2016 wykonaliśmy kilkaset napraw laptopów, komputerów, serwerów i urządzeń peryferyjnych. Dominowały naprawy laptopów i komputerów PC. Do najczęściej serwisowanych marek laptopów należały: Asus, Lenovo, HP, Toshiba, Dell, natomiast pozostałe marki laptopów powoli schodzą na margines.

Poniżej prezentujemy wykres tendencji w ostatnich trzech latach. Należy wziąć pod uwagę, że wykres nie dotyczy popularności marek w tych latach w kontekście zakupów, ale pokazuje jakie marki przodowały w latach poprzednich (dalej niż w roku 2014).

Analizując laptopy które odwiedziły nasz serwis w roku 2016 możemy stwierdzić postępujące pogorszenie się jakości technicznej większości marek. Część marek powoli znika z rynku właśnie za sprawą tej „jakości”, również w związku z wysokimi kosztami naprawy.

Zupełnie inaczej przedstawia się statystyka dla komputera PC. Może wydawać się, że ta grupa urządzeń jest mniej popularna, a to nie prawda. Awaryjność komputera stacjonarnego jest bardzo rzadka, dodatkowo statystyki zaniża okres gwarancyjny sprzętu markowego, który w  tym czasie nie trafia do naszego serwisu. Komputery PC najczęściej pojawiają się w serwisie w ramach przeglądów, rozbudowy czy problemów programowych.

Determinacja producentów we wdrożeniu na rynek biznesowy tabletów, konwertowalnych laptopów czy laptopów z ekranem dotykowym nie przełożyła się na sukces. Urządzenia z ekranem dotykowym po prostu nie nadają się pracy biurowej czy nawet domowej, a tablety które miały zrewolucjonizować biznes powoli znikają z rynku.

Systemy operacyjne.

Najczęściej stosowanym systemem operacyjnym był Windows 10, natomiast serwisowaliśmy również Windows 98, XP, Vista, 7, 8, 8.1, OS X, Ubuntu oraz systemy serwerowe: Windows Server 2003, 2008, 2012, Hyper-V, ESXi, Zentyal. Najczęściej nienaprawialne były uszkodzenia usług w systemach firmy Microsoft, często po zastosowaniu programów do tzw. „tuningu systemu”, programów do automatycznego wyszukiwania sterowników, pakietów kodeków, narzędzi do „czyszczenia” systemu, etc. Większość systemów OS X po awarii nadawała się tylko do reinstalacji, to samo dotyczy zabawkowego OS Android.

Bezpieczeństwo.

Niestety w grupie komputerów konsumenckich praktycznie nie trafił się system niezawirusowany. W największej grupie zainfekowanych komputerów znalazły się te, na których stosowano darmowe „zabezpieczenie” antywirusowe Avast oraz przeglądarkę Chrom.

Największe zagrożenia dla przedsiębiorstw wciąż stanowi elementarny brak wiedzy użytkowników i to ona jest powodem zainfekowania systemów. Największe straty finansowe powodowały programy szyfrujące dane, na które w chwili obecnej nie ma żadnych zabezpieczeń – poza konieczną wiedzą użytkowników w zakresie obsługi internetu oraz przydziału tymże stosownych kompetencji.

Sporo firm korzysta z chmur do przechowywania i wspólnego przetwarzania danych. Jest to jedna z dróg prowadzących do utraty danych w przypadku zainfekowania dowolnego komputera posiadającego do niej dostęp. Drugi scenariusz wynika ze specyfiki pracy firm. Często stosuje się dostęp zdalny do pulpitu serwera – narażając tym samym na utratę wszelkich znajdujących się na nim danych.

Internet.

Stale rośnie średnia prędkość domowego internetu oraz obciążenia ze strony źle napisanych stron internetowych, nastawionych w głównej mierze na reklamę. Za tym idzie duże obciążenie dla przeglądarek internetowych, systemów operacyjnych, procesorów i układów graficznych. Statystycznie większość kilkuletnich laptopów nie nadaje się ani do pracy, ani do przeglądania internetu, pomimo, że teoretycznie sprzęt spełnia wymagania. Wynika to wprost z niskiej wydajności urządzenia projektowanego pod kątem długiej pracy na baterii. Wnioski w zasadzie są takie, jakie przekazują nam w reklamie producenci laptopów – wymiana sprzętu co dwa lata.

Wciąż większość użytkowników internetu korzysta z wyszukiwarki Google i przyjmuje bezwiednie, że pierwsze wyniki wyszukiwania są najważniejsze. W ten sposób została zainfekowana największa część komputerów, które serwisowaliśmy.

Biznes.

 

Komputer dla gracza

W ramach zamówienia firma Infoserwis dostarczyła i przygotowała komputer dla entuzjasty gier. Komputer napędza czterordzeniowy procesor Intel I5 siódmej generacji i układ graficzny GeForce GTX 1070.

Dostawa serwera Fujitsu

FujitsuW ramach zamówienia firma Infoserwis dostarczyła serwer firmy Fujitsu. Serwer wyposażono w macierz RAID, system podtrzymania zasilania firmy APC  i wdrożono system operacyjny Microsoft Windows Server 2012 R2. Serwer prowadzi usługi bazodanowe dla firmy oraz magazynuje dane przedsiębiorstwa.